登录  
 加关注
   显示下一条  |  关闭
温馨提示!由于新浪微博认证机制调整,您的新浪微博帐号绑定已过期,请重新绑定!立即重新绑定新浪微博》  |  关闭

李皖的博客

倾听。入戏。吹牛皮。扯椰子。

 
 
 

日志

 
 
关于我
李皖  

职业报人, 业余写作。著有《回到歌唱》《听者有心》《民谣流域》《倾听就是歌唱》《我听到了幸福》《五年顺流而下》《人间、地狱和天堂之歌》《多少次散场,忘记了忧伤——六十年三地歌》《暗处低吟》《亮处说话》《娱死记》《锦瑟无端》等书。在《读书》杂志开有专栏。曾任华语音乐传媒大奖第二、三、四届评审团主席。另编纂有万里茶道著作《重走中俄万里茶道》《俄罗斯的中国茶时代》。商业用途转载, 须先征得同意。非商业用途自便, 惟请注明作者和原文链接。我的邮箱: lwan艾特vip.sohu.com

一日一迪伦376:蹉跎岁月  

2018-06-29 00:06:29|  分类: 诗歌 |  标签: |举报 |字号 订阅

  下载LOFTER 我的照片书  |
一日一迪伦376:蹉跎岁月 - 李皖 - 李皖的博客
 


Long and Wasted Years


It’s been such a long, long time
Since we loved each other and our hearts were true
One time, for one brief day
I was the man for you

Last night I heard you talking in your sleep
Saying things you shouldn’t say
Oh, baby
You just might have to go to jail some day

Is there a place we can go?
Is there anybody we can see?
Maybe what’s right for you
Isn’t really right for me

I ain’t seen my family in twenty years
That ain’t easy to understand
They may be dead by now
I lost track of them after they lost their land

Shake it up baby, twist and shout
You tell me what it’s all about
What you doing out in the sun anyway?
Don’t you know the sun can burn your brains right out?

My enemy slammed into the earth
I don’t know what he was worth
But he lost it all, everything and more
What a blithering fool he took me for

I wear dark glasses to cover my eyes
There’re secrets in them I can’t disguise
Come back, baby
If I hurt your feelings, I apologize

Two trains running side by side
Forty miles wide down the Eastern line
You don’t have to go, I just came to you
Because you’re a friend of mine

I think when my back was turned
The whole world behind me burned
Maybe today, if not today, maybe tomorrow
Maybe there’ll be a limit on all my sorrow

We cried on a cold and frosty morn’
We cried because our souls were torn
So much for tears
So much for those long and wasted years



蹉跎岁月

[美]鲍勃·迪伦
李皖 译


时光已如此漫长、漫长
自从我们彼此爱上,满怀真心
有过一次,短暂的一天
我是你的男人

昨夜我听见你在梦中呓语
说出了你不该说的一些事
哦,宝贝
也许有一天你会身陷囹圄

我们可有地方去?
我们有什么人可以见?
也许适合你的
真的不适合我

我已二十年没见家人
这事不容易叫人理解
他们可能已不在了
自他们失去了土地,我们就断了联系

赶紧醒醒吧宝贝,扭动并喊叫
告诉我这都是怎么回事
你在太阳下究竟要干吗?
不知道太阳会烧坏你的脑子吗?

我的敌人一头栽在地上
我不知道他值几个钱
但是他失去了一切,比一切还多
他把我当成一个十足大傻蛋

我用墨镜遮住眼睛
里面有我无法遮掩的秘密
回来吧,宝贝
如果我伤了你的情,我致以歉意

两列火车并排疾驰
沿着东线相隔四十英里
你不必走,我去见你
因为你是我的朋友

我想只要我背过身
身后整个世界就会化为灰烬
也许今天,若不是今天,也许明天
也许我的悲伤就会到达极限

寒冷而霜冻的早晨我们哭了
因为灵魂被撕裂我们哭了
眼泪就到此为止
蹉跎岁月就到此为止


出自专辑《暴风雨》
发行于2012年
  评论这张
 
阅读(915)| 评论(0)

历史上的今天

评论

<#--最新日志,群博日志--> <#--推荐日志--> <#--引用记录--> <#--博主推荐--> <#--随机阅读--> <#--首页推荐--> <#--历史上的今天--> <#--被推荐日志--> <#--上一篇,下一篇--> <#-- 热度 --> <#-- 网易新闻广告 --> <#--右边模块结构--> <#--评论模块结构--> <#--引用模块结构--> <#--博主发起的投票-->
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

页脚

网易公司版权所有 ©1997-2018